fredag 16 maj 2008

Litteraturläsning

I de tidiga årskurserna i vår skola fick barnen fritt välja böcker för litteraturläsningen i Svenskan. Jag antar att motivet är att det är bättre att de läser populära (lättlästa ) böcker än ingenting alls. I de högre årskurserna hade jag väntat mig en styrning av bokvalen så att man fick en större bredd i urvalet så att man även täckte in de klassiker som bär upp kulturarvet (både det svenska och utländska).

Till slut kom det någon enstaka bok som var obligatorisk för läsning, men då var det av en helt annan anledning, t.ex. "Kort kjol" som ett inlägg i Sex&Samlevnads undervisningen och ”Ett öga rött” som ett inlägg i mångfaldsdebatten.

Nu läser jag att forskaren Helen Schmidl har publicerat en avhandling som tar upp just detta ämne. Hon säger:

- Ungdomar måste utmanas i sin läsning Eleverna i de klasser som jag studerade fick ofta välja böcker själva i litteraturundervisningen. Det innebär att de ofta väljer böcker från sin fritidsläsning och de får därmed ingen hjälp med att vidga sin litterära repertoar.

-Att få träning i litterära verktyg och i att läsa olika typer av texter måste ingå i svenskundervisningen. Jag menar att svenskundervisningen ska hjälpa till med att bredda eleverna läsning och att det är viktigt att eleverna lär sig att handskas med olika former av texter.

- Det är ingen huvudpoäng i min avhandling, men jag tror inte att det fungerar med en litterär kanon (litteraturlista) i skolan med ett fåtal texter som alla ska läsa. Det ser så pass olika ut i olika klassrum: eleverna har olika kunskaper och erfarenheter med sig in i skolan. Då måste det röra sig om en bredare kanon (längre lista) där man ska läsa texter från några olika författare och epoker. Det tror jag skulle vara bättre, men enligt mig är det inte ett nödvändigt redskap för att undervisningen ska fungera bra. Det är vikigt att man inte bara helt och hållet utgår från elevernas erfarenheter, man kan ha dem som startpunkt men man måste gå vidare och se till att eleverna utmanas och lär sig något nytt.

Synd att jag inte hade den här avhandlingen att dänga i bordet när jag tog upp frågan i skolrådet. Den väckte ett mycket svalt intresse från skolans håll.

Läs mer ..

Inga kommentarer: