onsdag 3 oktober 2007

Skolråds tema - Lokala kursplaner

I går kväll hade skolan bjudit in till informationsmöte om de lokala kursplanerna och arbetslagens arbetsplaner för 2007-08. Äntligen skulle vi föräldrar få möjlighet att ta del av de lokala styrdokumenten och ges möjlighet att diskutera innehållet med lärarna.

Tyvärr så var uppslutningen från föräldrarna väldigt dålig. Fler lärare än föräldrar! Men det var ändå ungefär vad jag hade förväntat mig. Det är ett förvånansvärt lågt intresse från föräldrarnas sida rörande innehållet i undervisningen och underlaget för bedömning av barnens kunskapsnivå. Ändå träffar man barnens mentor minst 2 ggr per år och förväntas diskutera just detta.

Mina egna förväntningar var minst sagt låga. Jag gick med i skolrådet redan 2001 och frågan om utformningen av de lokala styrdokumenten och i synnerhet kursplanerna har jag drivit sedan dess med dålig framgång. Många diskussioner har det blivit och många löften har avgivits från skolledningens sida. 3 rektorer har hunnit passera förbi men det har inte resulterat i några användbara dokument som har kunnat tjäna som utgångspunkt för ett utvecklingssamtal.

I maj i år kom sedan den statliga utredningen "Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan" som tillspetsat konstaterade att Lpo94 reformen till stora delar inte hade genomförts i den svenska grundskolan. Och det var precis samma slutsats som jag själv hade dragit. Det var den enda logiska förklaringen till att de lokala kursplanerna aldrig presenterades trots löften från skolan år ut och år in.

Jag gick till mötet och tänkte att nu kan jag i alla fall få bekräftat att detta gäller även för mitt barns skola. De lokala kursplanerna används inte därför att det är kurslitteraturens mål som gäller. Har man väl valt litteratur så är övriga måldokument överflödiga!

Men icke! Det visade sig att lärarna har lagt ned ett stort jobb på att formulera detaljerade lokala kursplaner i de flesta ämnena. Visserligen lite sent! Så där en 12-13 år efter införandet av målstyrd kunskapsbedömning. Men jag måste ändå ge dem en eloge för deras insats. Att det har dröjt så lång tid är ju inte den enskilde lärarens fel utan det är en ledningsfråga. Den stora nyttan ser jag också i processen som har lett fram till formuleringarna i kursplanerna och kunskapskriterierna.

Jag ger alltså lärarna godkänt för sitt arbete med de lokala kursplanerna och arbetsplanerna. Men föräldrarnas får anmärkning för sin frånvaro!

1 kommentar:

Anonym sa...

Fullt i sin ordning med anmärkning.
Citat:
"Men föräldrarna får anmärkning för sin frånvaro!"

Men, hör här, redan år 2000/01 ställde jag frågan avseende LOKALA KURSPLANER samt MÅLDOKUMENT per ÄMNE.

De dokument, man då 2000/01 visade upp var: OKLARA PLANER, OKLARA MÅL, OKLARA KUNSKAPS- OCH KOMPETENSDEFINITIONER - relativt gällande betygsskala.

Jag föreslog, rektor(er) och lärare något så rudimentärt och generiskt som ungefär följande generella dokumentupplägg - PER ÄMNE:
BAKGRUND
SYFTE
FÖRKUNSKAPER
INNEHÅLL
MÅL
DEL MÅL
OMFATTNING
AVGRÄNSNING
GENOMFÖRANDE - med studie- och provtidplan över året
KVALITET - med kvalitetsplan
BETYGSSÄTTNINGSMETODER - med kriterietabeller samt kunskaps- och kompetensvariabler.

Vad svarade skolan med?
Citat:
" FÖR KOMPLICERAT!"

Jag förstod, fattade och begrep först senare, att vare sig rektor(er) eller lärare så väl erfarna som senare examinerade matats med kunskap och kompetens avseende elementär/generisk PLANERING.

TIPS: Nu, ca 7 år senare, med Internet tillgängligt för de flesta i samhället, kan rektor(er), lärare samt inte minst elever, gå in på WEBBEN för KTH, Handels, Universiteten, etc. för att SE och LÄRA hur en KURSER, KURSPLANER, INNEHÅLL, MÅL, KRITERIER, etc. kan och bör se ut - även i grundskola och gymnasium.

Citat:
"De lokala kursplanerna används inte därför att det är kurslitteraturens mål som gäller. Har man väl valt litteratur så är övriga måldokument överflödiga!"

Detta påstående, från rektor(er) och lärare - kurslitteraturens mål som gäller - är per definition FEL.

Ur kurslitteraturen INKLUDERAS respektive EXKLUDERAS kunskaps- och kompetensmål FÖR AKTUELL KUS. Vidare skall AKTUELL KURS KOMPLETTERAS med UTANFÖR kurslitteraturens mål, liggande kunskaps- och kompetenskriterier, om det finns sådana - på vanligt sätt.

Alltså, i KURSPLANEN skall stå: INKLUDERADE, EXKLUDERADE - ur kurslitteraturen - samt KOMPLETTERANDE kunskaps- och kompetenskriterier - med dokument/litteraturhänvisningar.

Skal detta vara så oöverstigligt svår för rektor(er) och lärare att förstå. Dessa har ju själva studerat/läst vid Högskolor, Universitet etc. och då - utgår jag från - läst, fattat begripit och förstått sina egna kursplaner under sina egna studier.

Tack och lov, lyckades vår dotter – med stöd – TVINGA UR aktuella LÄRARE och REKTOR definierade kriterier på grundskolenivå.
Numera läser hon – sedan flera år – på Universitet och Högskola, och kan därmed EXAKT se vad som krävs och inte krävs i form av kriterier.
Hon är numera lika förvånad, om inte mera, över VARFÖR detta fundamentala faktum avseende KURSPLANER samt MÅLDOKUMENT per ÄMNE, fortfarande inte kan etableras på en vettig nivå.

Själv studerade jag bara på några högskolor, på 70-talet.
Mvh
Uppgiven