torsdag 10 april 2008

Sorteringsskolan finns kvar

I och med övergången till Lpo94 i mitten av 90-talet var det meningen att sorteringsskolan skulle ut och kunskapsskolan skulle in.

Sorteringsskolans främsta uppgift var att sortera ut de studiebegåvade eleverna och hjälpa dem vidare i skolsystemet. Med kunskapsskolan skulle alla elever garanteras en minsta gemensam kunskapsmängd och det var skolans uppdrag att se till att alla elever fick möjlighet att tillgodogöra sig den kunskapen utifrån sina egna alldeles speciella förutsättningar. Dessutom ingick det i skolans uppdrag att utveckla eleverna till självständigt tänkande, toleranta och demokratiska samhällsmedborgare.

Nu efter ca 13 år borde vi väl ha en skola som genomsyras av grundtanken med kunskapsskolan som den uttrycktes i Lpo94.

Nej det var inte så lätt att bli av med sorteringsskolan! Det verkar som om den har fastnat i skolans väggar. Det är ganska bekvämt att fortsätta med sorterandet. Då behövs inga stödåtgärder till elever som riskerar att inte nå målen. Det blir mycket enklare med betygssättningen. Alla får samma tid på sig att läsa in sig till ett prov eller färdigställa en arbetsuppgift. De som inte inte klarar provet eller lämnar in uppgiften i tid får eventuellt en andra chans till att klara ett godkänt betyg. Eftersom de missade sin första chans kan de alltså inte aspirera på ett högre betyg än Godkänd. Så fungerar det min yngste sons skola men skolan är inte unik. Det visar en rapport som Myndigheten för Skolutveckling nyligen publiserade (Läs rapporten)

Grundtanken i Lpo94 är att det är endast kunskapsnivån som skall bedömas och betygssättas. En elev som uppvisar dåligt beteende som att inte lämna in en arbetuppgift i tid får inte straffas med ett lägre betyg. En elev som har svårt att tillgodogöra sig undervisningen i standardformen måste få en chans att inhämta kunskapen i någon annan form. Här har varje enskild pedagog ett stort anvar. Fungerar inte detta måste skolan pedagogiska ledare, rektorn, ingripa och göra en utredning om särskilda åtgärder.

Många kommuner har i sin kommunala skolplan målsättningen att en viss procent, t.ex. 90%, av eleverna skall kunna söka till gymnasiets nationella program. En sådan skrivning visar att man har helt missuppfattat sitt uppdrag. Uppdraget är att se till att alla elever når nivån Godkänd i alla ämnen.

1 kommentar:

david santos sa...

I loved this blog.
Have a nice weekend.